Eelmises tekstis jõudsime selleni, et klassikaline tantra põhineb eelkõige Kaula Tantral ehk mitteduaalsel tantral, mille kõrgeim siht on valgustumine. Tänapäeval Läänes levivat tantrat nimetatakse neotantraks, viidates, et see on justkui tantra uuendatud versioon. Kas neotantras on midagi enam ühist klassikalise tantraga või on samaks jäänud vaid nimi?
Vaadates tantra ajalukku, siis tantra on sajandeid pidevalt muutunud ja seda eelkõige just praktikate poolest, lisaks on praktikate erinevus isegi samal ajastul esinenud tantraliinide lõikes. Kui Indias juhtusid sajandeid tagasi kokku saama tantra praktiseerijad, siis nende küsimus teineteisele oli: mis tantrat Sa praktiseerid?
Tantraõpetused levisid õpetaja ehk guru kaudu, iga gurul oli oma konkreetne energia, millega ta tööd tegi ning millesse tema õpilased pühendati. Nii on alati eksisteerinud tantraliinid, mis pidid tagama, et antakse edasi teatud kvaliteediga õpetust. Kuid eesmärk on tantral olnud alati sama: valgustumine. Seega oli tavaks käia guru juurest guru juurde, et saada pühitsus erinevatesse tantraliinidesse. Selleks, et saada pühitust, pidi õpilane läbima aastaid erinevaid katsumusi, mis kõik teenisid vaimset arengut ja küpsemist, enamasti ei olnud need õpetused raamatutarkuste omandamine, vaid füüsilised katsumused, mis vähendasid kiindumust, avardasid teadvust jne. Tegelikult esinevad klassikalise tantra liinid Indias tänapäevani, seega on tänaseni võimalus ka seal klassikalist tantrat õppida.
Tantra oli algusaastatel väikeste gruppide praktika, mis olenevalt tantraliinist oli vähem või rohkem ühiskonda šokeeriv, sisaldades näiteks loomaverega seotud ohverdusrituaale või ka seksuaalvedelike abil pühitsemist. Kuid sajandite jooksul kujunes tantra laialt levinud spirituaalseks teeks, kus enamik välistel rituaalidel põhinevad praktikad asendusid sisemiste praktikatega nagu meditatsioon, visualiseerimised jne. Õpetusi, kus keskenduti sisemistele praktikatele nimetati ka kõrgemaks tantraks. Tänapäevani esineb Indias ka nn shamanistlikemate praktikatega tantraliine, näiteks võimsas tantristlikus paigas Põhja-Indias Kamakhyas, leiab kõikvõimalike tantraliine. Seega on tantra säilitanud oma erinäolisuse siiani.
Tantra ei esitanud piiranguid praktiseerijate staatusele, soole ega keelanud samal ajal järgida ka mõnd religioosset teed, see oli ka üks põhjus, miks järgijate hulk suurenes. Tantra sobis inimeste igapäevaellu, kuna tantristlikud õpetused näevad kogu loodut kui ühte osa jumalikkusest. Tantra ei ole olnud kehasuretamist või eraklikkust rõhutav praktika. Kogu loodu, looming ehk Shakti ehk naisenergia printsiip on püha ja läbi maise elu on võimalik jõuda vabanemise ja valgustumiseni. Tantraõpetused on pidanud keha alati pühaks. Keha on kui mikrokosmos, mis sisaldab endas kõike, mida sisaldab Universum ehk makrokosmos. Seega on võimalik keha kaudu töötada erinevate kosmiliste energiatega ning luua seeläbi muutust oma reaalsuses. Klassikalises tantras on alati olnud praktikaid, mis on suunatud keha pühitsemisele ja energiate avamisele kehas.
Mis siis on alles klassikalisest tantrast siin Lääne pool? Tantra siht – valgustumine, spirituaalne vabanemine – ei leia kaasaja tantra töötubades just eriti tihti mainimist. Kui vaadata tänapäevase tantra omadusi, siis on alles klassikalise tantra elujaatavus, kus erinevate praktikatega õpetatakse meid nägema tabusid, milles oleme kinni ning mis ei luba kogeda elu kerguse ja rõõmuga. Tantratöötubades tegeletakse ka meele- ja emotsionaalseenergia puhastamisega, mis on ka klassikalise tantra osa. Tänapäeva tantra on üsna kehakeskne, mis pole iseenesest samuti halb, keha peetakse pühaks ja võimsaks energiate juhtimise võimaluseks. Kuid kui sinna juurde ei tule õpetusi inimese jumalikkusest, duaalsuse ületamisest, siis ei pruugi siiski tegu olla tantraga, sest tantra on spirituaalne tee, mille siht on valgustumine.
Kuid ärge heitke meelt, kuigi tantra tõsisem praktiseerimine eeldab natuke rohkem teadmisi kui ainult kogemuslikud ühe õhtu töötoad, siis tõeline huviline leiab ka need põhilisemad õpetused ja saab igast eluolukorrast teha tantristliku praktika. Järgmises peatükis tutvustamegi tantra filosoofiaid suurtest õpetustest nagu Kashmiri Saivism.


