Eelmistes osades sai antud üldine kirjeldus tantra kujunemisloost ja põhiprintsiipidest ning sai ka selgeks, et ei ole olemas üht tantrat, vaid tantra on ajaloos muutunud. Lisaks ajaloolistele muudatustele on tantraõpetused erinevad tantraliinidest lähtudes. Kuid on siiski mõned põhiprintsiibid, mis kõiki tantrasüsteeme ajalooliselt ja ka tänapäeval ühendavad. Kõige olulisem neist on, et tantra on spirituaalne süsteem, mille eesmärk on valgustumine (või vabanemine) ning selleni jõutakse nähes kogu reaalsust jumalikuna.
Nüüd aga lähme sisulisemaks ja tutvustame üht tantraliini, mille õpetusi peetakse kõrgema tantra hulka kuuluvateks – vaatleme Kašmiiri Šaivismi. Pane ennast valmis üsna filosoofiliseks lugemiseks ja tunne loetut oma kehas / olemuses. Lõpus ootab Sind ka väike meditatsioon.
Kašmiiri Šaivism on üks mitteduaalse tantra (Šaivism) liine, mille õitsengu aeg oli 8.-12. sajandil Kašmiiris. See õpetus elab tänaseni ja tegelikult annab edasi väga hästi tantra sügavamat filosoofiat, õpetust, mis viib valgustumiseni. Selle haru kõige tuntumaid meistreid on suurepärane Abhinavagupta, kelle teoste hulka kuuluvad näiteks: Tantrāloka, Tantrasāra, Parmārthasāra.
Kašmiiri Šaivismi õpetuste südames on teadmine, et eksisteerib kõikehõlmav, ülim teadvus, keda kutsutakse Shivaks. Tihti nimetatakse Shivat tantras ka puhtaks meesenergiaprintsiibiks, Jumalaks. Need kirjeldused on õiged, kuid Shivale mõeldes ei tohi jääda selle juurde, mida me oma maises olemises peame mehelikuks ega lähtuma mõne konkreetse religiooni põhise Jumala mõistest. Tunneta Shivat väga palju avaramalt, sest tegemist on meile igapäevaselt üsna hoomamatu mõistega. Kujutle seda kui lõpmatut teadlikkust (teadvust), mis ei ole materiaalne, see on puhas üksolemine, kuid millest sünnib kogu reaalsus.
Siit jõuame kohe teise tantrast tuttava mõisteni – Shakti. Shiva on mittemateriaalne puhas teadvus, kuid ometi sünnib temast meile füüsiliset tajutav materiaalne reaalsus. Shakti on loovenergia, loovteadvus, kogu reaalsuse väljendus. Läbi Shakti loob Shiva maailma, ühest sünnib palju. See tähendab kõike, mida kogeme Eluna, reaalsusena, mida oma meelte kaudu tajume: nägemise, kuulmise, maitsmise, puudutuste kaudu. Nii füüsiliselt katsutav maailm, kui ka see, mida kogeme mittemateriaalsena: emotsioonid, mõtted, tajud.
Võib ka öelda, et Shiva on staatiline teadvus ja Shakti dünaamiline teadvus – kogu Elu on nende kahe dünaamiline mäng, pidev lõpmatu looming. See on meie ümber, meie sees, kuid veelgi enam meie oleme Shiva ja Shakti, sest tantra järgi ei eksisteeri midagi muud kui teadvus.
Ja siit tulebki põhjus, miks tantra näeb Elu jumalikuna, iga aspekti sellest, isegi seda, mida me kogeme ebameeldiva, vastiku, mõttetu, ebaolulise või imelisena, ihaldusväärsena. Kuna kogu reaalsus on puhta teadvuse – Shiva ja Shakti väljendus ehk jumalik, siis Kašmiiri Šaivismi seisukohalt (tegelikult ka teiste tantraliinide järgi) on võimalik jõuda valgustumiseni igas elu olukorras, kuid peame selleks olema häälestatud teatud viisil. Eelkõige hakkama seda jumalikkust igas Elu olukorras, iseendas ja teistes nägema – siit tuleb ka arusaam, et teine inimene oled sina ise. Sellest suhtumisest ainuüksi võib sündida Sinu elus väga suur muutus, kas pole?
Kašmiiri Šaivism kirjeldab, et reaalsus on sündinud teadvuse rõõmsast mängust, iga looming, igasugune elukogemus on puhas jumaliku rõõmu allikas ja tulemus (sh meile negatiivsena näiv). Eraldatus oma olemusest võimaldab kogeda seda, mida nimetame Eluks. Kui ärkame, jõuame üksolemisse puhta teadvuse allikana ja kogeme seda kõike teisest perspektiivist – jumaliku mänguna, mille ise kogu aeg loome.
Kašmiiri Šaivismi järgi ei ole vaja terveneda, patte lunastada, vaid meil on vaja mäletada, ärgata üles oma tegelikku olemusse. See võib juhtuda mõnel õnnelikul juhul iseenesest – Jumala armust. Enamasti aga on selleks oluline guru juhatus. GU RU tähendab kedagi või midagi, kes on jõudnud pimedusest valgusse ehk need olid valgustunud meistrid, kes olid läbi teinud valgustumise protsessi ja oskasid juhendada järgmisi. Guru võib olla ka valgustunud meistri kirjutatud tekst, mistõttu on väga soovitatav lugeda pühasid tekste, mis kannavad meistri energiat.
Kašmiiri Šaivism ja enamik tantraliine kasutavad valgustumiseni jõudmiseks näiteks mantra- ja visualiseerimise meditatsioone, jantrat (geomeetriline kujund), rituaale.
Siin Sulle üks pisike meditatsioon:
Leia vaikne koht istumiseks, hoia selg sirge. Too tähelepanu hingamisele, hinga rahulikult. Esialgu ainult vaatle, kuidas õhk sinust sisse ja välja liigub. Tunne, kuidas keha rahuneb, jätka hingamist ja selle jälgimist. Muutu aina teadlikumaks oma hingamise voolust, sisse ja välja. Märka, kuidas väljuv õhk on soe ja sisenev jahedam. Jätka selle teadvustamisega, kuidas õhk väljudes ja sisenedes on erinev.
Nüüd hakka märkama, kuidas peale igat väljahingamist tekib pisike paus enne kui algab uus sissehingamine. See on loomulik paus. Samuti on paus peale sissehingamist. Tunneta igat pausi. Kui see tuleb lihtsalt, võid seda pausi hoida pikemalt, kuid ilma pingutamata. Märka, mis tunnetus on selles pausis. Luba avarduda sellesse pausi. Koge pausis avardumist, lõpmatust, midagi igavikulist. Ole lõdvestunud ja teadlik, see kogemus oled sina ise, puhas jumalik teadvus.


